Hoe scoort je website? Dit is jouw complete checklist

Geplaatst op 23-01-2016

Je website is de basis voor je online succes. Maar heb je een goede website? Check hier je website op de 10 allerbelangrijkste punten om online te scoren! 

1. Is jouw website mobielvriendelijk?

Het hebben van een mobielvriendelijke website is een absolute must! Inmiddels komen al ruim 50% van jouw websitebezoekers via een mobiel apparaat. Dit betekent dat jouw website hier optimaal op ingericht moet zijn. Je mist anders de helft van je (potentiële) klanten! Lees ook het blog: Hoe mobielvriendelijk is jouw website? Test het hier!

2. Is het binnen enkele seconden duidelijk waar je website over gaat?

Bezoekers geven nieuwe websites slechts enkele seconden de tijd om hen te overtuigen verder te lezen. Is het bij jouw website direct duidelijk waar het over gaat? Zoals iedereen s´ochtends de krant leest (scant), zo gaat het ook online, alleen dan nóg sneller. Het hebben van een duidelijke header, titel, slogan, menu-namen en eventuele passende afbeelding zijn hiervoor het belangrijkste! 

3. Is je website gericht op het maken van conversie?

Is er een drempelverlager (leadgenerator) op je site aanwezig? Kunnen bezoekers reageren via (korte) formulieren? Dat is de vereiste basis van een converterende website. Maar hoe verleid je de bezoeker zijn gegevens achter te laten? Dat is namelijk hét doel van jouw website. Niet informeren, maar inspireren en activeren om te reageren en kennis te maken.  Hoe doe je dat? Gebruik een prikkelende titel, gebruik tussenkopjes, schrijf een wervende introductie met de belangrijkste voordelen voor de klant, zorg voor bewijs om het vertrouwen te vergroten, help de bezoeker te beslissen met een call-to-action én zorg voor een formulier om te kunnen reageren. Lees ook het blog: Wat is het doel van jouw website?

4. Staat de klant centraal op je website?

Weet jij wat hét probleem is van jouw doelgroep? En hoe jij dit oplost? Dat is namelijk het bestaansrecht voor elk bedrijf. Alleen door de klant écht te kennen kun jij online klanten werven en succesvol zijn. Je website is hierbij je belangrijkste kanaal, dus schrijf vanuit de klant en niet vanuit je zelf. Met je website presenteer je de oplossing voor je klant, je geeft hier dus niet zo veel mogelijk informatie over wat er allemaal mogelijk is.

5. Genereert jouw website aanmelders en omzet?

Het #1 doel van jouw website is klanten genereren. Het is daarom de truc om je website als klantenautomaat te laten functioneren. Online is dé plek waar 99% van jouw klanten zich oriënteert bij de aanschaf van producten en diensten. Ben jij je hiervan bewust? Je website is hiervoor je belangrijkste tool. Is je website momenteel een kostenpost of geeft het een positieve ROI?

6. Is je website logisch opgebouwd?

Door een logische opbouw van je website navigeren je bezoekers makkelijker door je website. Zorg er voor dat je duidelijke (less is more) en logische menutitels gebruikt. Maak interne linkjes naar pagina's die een meerwaarde leveren. Kortom, neem de websitebezoeker bij de hand en help hem beslissen.

7. Is je website goed vindbaar?

Heb jij jezelf wel eens in Google opgezocht? Goede Zoekmachine Marketing levert nieuwe klanten op. Zorg daarom dat je website optimaal is ingesteld door titels en descriptions goed in te vullen. Zorg voor kopjes en tussenkopjes met belangrijke keywords en gebruik hiervoor Header 1, 2, 3 en 4. Vergeet ook niet de afbeeldingen een juiste naam mee te geven. Weet je niet wat voor jou belangrijke zoektermen zijn? Gebruik dan Google Trends (lees het blog: Zo weet je altijd de populairste zoektermen in Google) om dit te checken!

8. Wordt je website regelmatig van nieuwe content voorzien?

Nieuwe content is belangrijk voor de vindbaarheid, maar ook om kennis te delen. Door blogs te schrijven kun je je onderscheiden en expertise aantonen. Het is bewezen dat klanten meer vertrouwen hebben in bedrijven die regelmatig bloggen. Blogs maakt een bedrijf toegankelijker, transparanter en menselijker. Als je er in slaagt om interessante en relevante content te maken dan is dat ook nog eens goed voor extra PR!

9. Is je social media gëintegreert op je website?

Zorg voor linkjes met je social media en share buttons op je website. Zo kunnen websitebezoekers makkelijk iets delen op hun social media, dit betekent voor jou gratis PR! Een koppeling tussen je website en social media levert je extra bezoekers en fans op, dit zorgt voor meer klantenbinding en meer online zichtbaarheid.

10. Is je website meetbaar?

Hét voordeel van online is dat alles te meten is. Wat is nu prettiger om te sturen op basis van cijfers? Gebruik hiervoor Google Analytics, een gratis tool van Google om alles te meten. Het geeft je informatie over de prestaties van jouw website. Weet jij hoe je website rendeert? Hoeveel bezoekers je hebt? Hoe je belangrijkste landingspagina rendeert? En waar je beter kunt scoren? Google Analytics geeft je dit inzicht!

 

Hoe scoort jouw website?

Laat het ons weten! Vul de Gratis Online Marketing Check in en krijg vrijblijvend persoonlijk advies.

 

 

Lees ook het blog Dé top online marketing trends voor 2016 voor zaken waar je nog extra rekening mee moet houden dit jaar.

De allerbeste manier om doorlopend online te scoren

Hoe kun je online scoren in Sport, Health en Wellness? Je leest het hier!

Lees meer

Geef websitebezoekers een tweede kans en scoor online!

Iedereen verdient toch een tweede kans? Haal daarom bezoekers terug via Facebook

Lees meer
Archief